Adwords is

Adverteren met Google Adwords

Iedereen kan zelf aan de slag gaan met dit advertentiesysteem: het is voor iedereen toegankelijk. Toch is sea een specialisme dat de nodige kennis en ervaring vereist. Zo kijkt Google niet alleen naar de hoogte van biedingen, maar ook naar de kwaliteit van de advertentie. Een goed geoptimaliseerde advertentie kan veel kosten besparen. Bovendien is het hiermee mogelijk om meer bezoekers en leads te genereren, maar ook om gevonden te worden op zoekwoorden die het slecht doen binnen de organische zoekresultaten.

In Nederland heeft Google een marktaandeel van 95%. Hieronder volgen Bing en Vinden.nl. Adverteren in zoekmachinegigant Google is dan ook een goede manier om de doelgroep actief te benaderen. Het advertentiesysteem van Google heet Google Adwords. Betaalde advertentieplekken worden verkregen door middel van een veilingsysteem. Dit gaat op basis van zoekwoorden of langere zoektermen.

Inzetten van Google Adwords

Om meer websitebezoekers te genereren zijn er twee mogelijkheden. Seo of zoekmachine optimalisatie richt zich op de vindbaarheid binnen de organische zoekresultaten. Het is vaak moeilijk om op de eerste pagina van de zoekresultaten te komen. Uit onderzoek blijkt dat alleen de eerste 3 zoekresultaten de hoogste clickratio hebben. Om toch bovenaan in de zoekresultaten te verschijnen, kunnen website-eigenaren gebruik maken van Search Engine Advertising. SEA is het betaald adverteren in een zoekmachine. Het voordeel van sea is dat hiermee een specifieke doelgroep bereikt kan worden.

In het beste geval is de website via Adwords vindbaar op honderden tot duizenden zoekwoorden, iets dat bij de organische zoekresultaten nagenoeg niet mogelijk is. Door het inzetten van sea worden websites beter gevonden dan hun concurrent. Google Adwords is zeer geschikt voor remarketing. Hierbij wordt de advertentie getoond aan mensen die al eerder interesse hadden in een product of dienst. Google advertenties hebben een groot bereik die zich uitspreiden over het zoeknetwerk en het display netwerk met duizenden partnersites.

Google Adwords is de ideale manier om een specifieke doelgroep gericht te benaderen. Ruim de helft van alle internetters klikt op een advertentie binnen de zoekresultaten of op een website. Met name mensen die weten wat ze zoeken of een koopintentie hebben kunnen hiermee goed bereikt worden.

Zijn er nadelen aan Google Adwords?

Natuurlijk zijn er ook nadelen te vinden. Een van de grootste is de complexiteit. Het opstellen en beheren van advertenties lijkt niet zo eenvoudig. Slecht afgestemde advertenties of landingspagina’s zorgen voor veel geldverspilling.

SEA uitbesteden

Door het aanmaken van advertenties rond bepaalde zoekwoorden kunnen deze gericht aan het doelpubliek getoond worden. Hoe beter dit is afgestemd, hoe lager de advertentiekosten zullen zijn. Ook verhoogt het zichtbaar de resultaten. Daarnaast is het belangrijk om gedetailleerde prestatierapporten te bekijken. Door het meten van de resultaten ontstaat een duidelijk beeld van goed scorende zoekwoorden en reclamecampagnes. Zo kan Google Adwords nog beter worden afgestemd op het uiteindelijke doel. Adwords is geschikt voor het tegelijk voeren van meerdere campagnes naast elkaar.

Sea is een vak specialisme dat niet voor iedereen is weggelegd. Met de juiste kennis en ervaring kan Google Adwords veel effectiever en kostenbesparend worden ingezet. Beginnersfouten, die soms veel geld kosten, worden vermeden door het inhuren van een gespecialiseerd sea bureau.